Rakovina prostaty & jedálniček

  1. Novinky
  2. Stravovanie
  3. Rakovina prostaty & jedálniček

Výskum z roku 2021 naznačuje, že strava môže pomôcť predchádzať rakovine prostaty. Aké účinky majú teda potraviny aj na ľudí, ktorí už žijú s rakovinou prostaty? (1)

Potraviny, ktoré jete, majú vplyv na prostatu. Zmeny vo vašom jedálničku preto môžu pozitívne zlepšiť vaše vyhliadky na toto závažné ochorenie.

Spomínaný výskum naznačuje, že dôležitá je hlavne strava s vysokým obsahom rastlinných potravín, ako je ovocie, zelenina a strukoviny. Tieto potraviny môžu spomaliť rast rakoviny prostaty u tých, ktorí ju majú.

Naopak strava s vysokým obsahom určitých potravín, ako je spracované mäso a potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov, môže ovplyvniť zdravie negatívne a môže zvyšovať riziko vzniku rakoviny prostaty.

Práve stredomorská strava, ktorá je bohatá na zeleninu, ryby, celozrnné výrobky a strukoviny, bola spojená s nižším rizikom progresie rakoviny prostaty a môže pomôcť zlepšiť výsledky u pacientov. (2)

Pozrite sa na potraviny, ktoré treba jesť a ktorým sa naopak vyhýbať.

  1. Paradajky a výrobky z paradajok, ktoré obsahujú vysoký obsah lykopénu a má ochranný účinok na zdravie prostaty. (3)
  2. Zelenina ako brokolica, ružičkový kel, chren, karfiol, kel a repa. Táto zelenina má vysoký obsah izotiokyanátov, ktoré podľa výskumu z roku 2009 môžu pomáhať chrániť pred rakovinou. (4)
  3. Zelenina a ovocie s vysokým obsahom karotenoidov, ktoré sú skupinou antioxidantov a nachádzajú sa v oranžovej a tmavozelenej zelenine, ako je mrkva, sladké zemiaky, melóny, zimná tekvica a tmavozelená listová zelenina.
  4. Celozrnné obilniny. Medzi celozrnné potraviny s vysokým obsahom vlákniny patria ovsené vločky, quinoa, jačmeň, proso, pohánka a hnedá ryža.
  5. Fazuľa alebo strukoviny. Fazuľa a strukoviny majú vysoký obsah bielkovín a nízky obsah tuku. Patrí medzi ne sója a výrobky zo sóje, šošovica, arašidy, cícer a rohovník.
  6. Ryby. Stredomorská diéta odporúča ryby, ako aj strukoviny a zeleninu.

Záleží nielen na tom, čo jete, ale aj na tom, čo nejete.

Kľúčom k vyváženej strave je napríklad obmedzenie spracovaného a červeného mäsa, ultra-spracovaných potravín a potravín a nápojov s vysokým obsahom pridaného cukru. Preto by ste mali obmedziť tieto potraviny, vrátane sladených nápojov. (5)

Hoci je zdravá výživa prospešná, nikdy by nemala nahrádzať lekárom nariadené odporúčania.

 

 

 

Zdieľaj článok