3 Mýty o priberaní

  1. Novinky
  2. Stravovanie
  3. 3 Mýty o priberaní

1. Potraviny s vysokým obsahom tuku sú nezdravé

Táto zastaraná teória sa už pomaly dostáva do úzadia, aj keď mnohí ľudia sa stále boja tukov a držia nízkotučné diéty v nádeji, že zníženie príjmu tukov prospeje ich zdraviu.
Tuky v potrave sú nevyhnutné pre optimálne zdravie. Navyše, nízkotučné diéty sú spojené s vyšším rizikom zdravotných problémov vrátane metabolického syndrómu a môžu viesť k zvýšeniu inzulínovej rezistencie a hladiny triglyceridov, čo sú známe rizikové faktory srdcových ochorení. (1)(2)
Samozrejme, extrémy v oboch smeroch, či už ide o veľmi nízkotučnú alebo veľmi vysokotučnú stravu, môžu poškodiť vaše zdravie, najmä ak je strava nekvalitná.
Mnohé potraviny s vysokým obsahom tuku sú mimoriadne výživné a môžu vám pomôcť udržať si zdravú hmotnosť.

2. Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa

Hoci sa kedysi predpokladalo, že konzumácia raňajok je jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré vám pomôžu nastaviť sa na zdravý deň, výskum ukázal, že to nemusí platiť pre väčšinu dospelých. (3)
Efekt môže priniesť takzvaný prerušovaný pôst, kedy raňajky vynecháte alebo konzumujete neskôr počas dňa. Vynechanie raňajok sa spája s množstvom výhod vrátane lepšej kontroly hladiny cukru v krvi a zníženia zápalových markerov. (4)(5)
Prerušovaný pôst sa však dá dosiahnuť aj pravidelnou konzumáciou raňajok a následným konzumovaním posledného jedla skôr večer, aby sa zachovalo 14-16-hodinové pôstne okno.
Bez ohľadu na to, ak máte radi raňajky, jedzte ich. Ak raňajky neobľubujete, necíťte potrebu zaradiť ich do svojho denného režimu jednoducho neraňajkujte.

3. Po uhľohydrátoch priberáte

Tak ako je mnohokrát tuk obviňovaný z podpory priberania na váhe a srdcových ochorení, taktiež sacharidom sa mnohí ľudia vyhýbali kvôli obavám, že ich konzumácia spôsobuje obezitu.
V skutočnosti konzumácia mierneho množstva výživných sacharidov s vysokým obsahom vlákniny, vitamínov a minerálov ,vášmu zdraviu prospeje. Patria sem rôzne druhy obilnín, strukovín a koreňová zelenina.
Potraviny bohaté na sacharidy, ako sú koláče, sušienky, sladené nápoje a biele pečivo, by sa však mali obmedziť, pretože tieto potraviny môžu pri nadmernej konzumácii zvyšovať prírastok hmotnosti a riziko ochorení.

Zdieľaj článok